Idé og hypotese
1. Problemstillinger og arbejdsspørgsmål. Når I skal begynde at undersøge verden omkring jer så formulér de problemstillinger, I vil arbejde med.
Herunder finder I eksempler på hjælpeformuleringer.
Hvordan kan det være, at …, når …? Og på hvilken måde påvirker det os …?
Hvad er årsagen til, at … sker, når …?
Hvilke løsningsforslag kan udvikles for at afhjælpe dette?
Hvordan hænger … sammen med …, hvis …?
Hvorfor sker der …, når …?
Hvad kan årsagen være?
Er det rigtigt, at …? Hvordan kan det ændres, og hvem vil det have konsekvenser for?
Når problemstillingerne er formuleret, skal de inddeles i kategorier. Beslut, hvilke kategorier der er mest interessante. Måske skal I formulere nogle flere arbejdsspørgsmål for at komme i dybden.
Skriv jeres problemsstillinger i logbogen.
Arbejdsspørgsmål kan begynde med
Hvor er….?
Hvem er….?
Hvilke…?
Hvad er …?
Hvorfor…?
Hvordan…?
Skriv arbejdsspørgsmål i logbogen.
Når I har indsamlet erfaringer, viden og fået svar på jeres arbejdsspørgsmål, kan I begynde at arbejde med løsninger på jeres udfordring.
2. Hypotese og idéer.
Med jeres viden og erfaringer kan I nu begynde at løse udfordringen. I skal arbejde med GroBotten og feltarbejde.
Hvad skal GroBotten gøre, og hvordan skal I programmere den? Nedenfor er de parametre, som I kan programmere i GroBotten, når I skal sætte jeres forsøg op: - Lys (antal timer tændt/slukket) - Lys-farve (bølgelængde) - Lys-intensitet - Luftcirkulation, ml/t (blæser) - Luftsten, ml/t (ilter vand i karret) - Luftudskiftning (tændt/slukket)
Formulér jeres idéer og hypoteser og tegn herefter et flowdiagram, der viser jeres overvejelser.
Flowdiagrammet er en hjælp, når I skal programmere GroBotten.
Idégenerering kan foregå med mindmap eller post-it. Diskutér jer frem til det bedste forslag.
![Foto: Pixabay](https://growbot.dk/img/upload/1613744139.png)
På linket METODELAB kan I læse mere om undersøgelsesmetoder og hypoteser i naturfagene. Download evt. metodekit.