Fugtmåleren
Der er flere måder at måle fugt på. Én er at tilslutte en fugtmåler til
micro:bit'en. Så er det bare at tilslutte den rigtigt. Hvis du kigger nøje på
måleren, vil du måske kunne se nogle små bogstaver der hvor ledningerne skal
sidde. SIG står for signal. Den skal puttes i en af de tre PINS (0, 1 eller 2).
VCC er strøm, så den puttes i 3V på micro:bit'en. Den sidste er GND, som står
for “ground” eller på dansk: Jordforbindelse. Den skal også i GND på
micro:bit'en.
Man kan også bygge sin egen fugtmåler. Du skal bruge to krokodillenæb
og to søm eller lignende. Det ene krokodillenæb sættes på et søm, som du putter i jorden og den anden ende af ledningen sættes på en af de tre PINS (0, 1 eller 2). Det andet
krokodillenæb puttes på det andet søm i den ene ende og 3V på micro:bit'en i
den anden ende.
Lav nu en kode på micro:bit'en, der viser hvilken læsning den laver på fugtsensoren ved hjælp af denne kode:
Vandpumpen
På vandpumpen sidder tre ledninger med krokodillenæb i enderne. Der er en
rød, en sort og en tredje farve. Den røde skal sluttes til strøm på
micro:bit'en (den der hedder 3V), den sorte er jordforbindelsen og skal i GND
og den tredje skal i en af de ledige PINS (0, 1 eller 2).
Nu kan du lave en kode, der kan tænde og slukke for pumpen ved at bruge
denne kode:
Men vær opmærksom på, at den valgte PIN (den der på billedet hedder P0) er den samme som den PIN, der er tilsluttet pumpen.
HUSK: vandpumpen kræver godt med strøm for at kunnne pumpe. Derfor er det ikke helt nok med den batteripakke, der følger med micro:bit'en. Løsningen kunnne være at sætte micro:bit'en til en stikkontakt via USB. Så løber den heller ikke tør for strøm, mens den skal passe planterne over weekenden.
Hvad er logikken i en sådan opstilling?
Prøv at gøre sætningen færdig:
“Hvis planten er tør, så…”
Prøv nu at sætte sensor og pumpe ind i sætningen:
“Hvis (fugtsensorens værdi) < (?), så…”
Hvordan ville koden se ud, hvis du lavede den i makecode?
Pumpen og sensoren finder du ved at bruge “Pins”-kategorien. Sensoren kan
du “læse” og pumpen kan du “skrive” til. Brug derfor de to koder:
Byg nu opstillingen og test koden!
Hvilke problemer støder du på? Lav en “problem-bank” som klassen i fællesskab kan byde ind på løsninger til. En "problem-bank" er et sted hvor I samler de problemer, I er stødt på og som gruppen gerne vil have hjælp til at løse.